Omtale av TMF's 100 års jubileumskonsert i 2004

Konserten var på Tretten Samfunnshus den 15. februar, med fult hus og stor stemning.

Konserten innledet TMF's 100 årsjubileum og vi har denne gangen plukket ut temaet Gudbrandsdalskomponister og arrangører. Forberedelsen til denne konserten har pågått siden nyttår med vår dirigent Lars Østerholm.

En av våre komponister er Willie Vieth, 1905 - 1968. Det er kanskje å dra begrepet litt langt når vi omtaler Willie Vieth som Gudbrandsdøl, men når vi sier at han var gift med en i fra Tretten, og var på Tretten både i sitt arbeid som NMF’s reiseinstruktør, som dirigent og på ferier med sin familie, samt at han faktisk komponerte mye tilegnet til folk på Tretten, så har vi kanskje våre ord i behold.

Litt av historien om Willie Vieth: Han var utdannet militærmusiker fra Bergen. Han var en glimrende trompetist, og det førte til at han fikk Ole Bull’s stipend som igjen førte til at han kunne studere ved den kjente Franz Lizt Musikkhøyskole i Budapest. Vi som husker Willie husker han som en utrolig dyktig musiker, med et stort temperament. På hans ”Norsk Rapsodi nr.2 opus 32”, som vi skal spille på konserten, har vi hans originale håndskrevne noter. Ett annet stykke som vi skal spille er Willie’s ”Vuggesang til Tore”. Og det bringer oss over til nettopp Tore.

Tore Tjernsli, som var så heldig å ha Willie som onkel, fikk tilegnet en vuggesang til seg. Nå ville skjebnen det slik at Tore også ble musiker når han vokste opp. Tore spiller i Forsvaret’s Stabsmusikkorps i Oslo, der han spiller bassklarinett. Vi har i forbindelse med denne konserten fått arrangert om Tores vuggesang til bassklarinettsolo, og vi har vært så heldige å få Tore selv til å spille sin egen vuggesang. Arrangør av kveldens ”Tores vuggesang” er Bjørn Mellemberg. Og det bringer oss over til Bjørn.

Bjørn Mellemberg er også en dyktig musiker i fra Tretten. Hans instrument er trompet, og han har også spilt i Forsvaret’s Stabsmusikkorps i Oslo. Der han også ble dirigent, komponist og arrangør. Bjørn vil dirigere oss på flere stykker i kveld, som han selv har komponert eller arrangert.

Ellers kan vi nevne at vi har med oss musikk av bl. annet Anton Dalseg, Gustav Neråsen, Johs. Elvestad, Bjørn Mellemberg, Harald Haug med flere.

Vi har også vært så heldige å få med oss Øyer sangkor som våre gjester, og de skal framføre flere lokale sangperler med sin dirigent Nina Furulund Moen. Både vuggevise og folketone fra Gausdal. Sangkoret skal også ha fellesnummer med musikkforeningen og de har sine egne solister Therese Furulund og Wencke Lien

Denne konserten kommer garantert til å bli en stor opplevelse for alle som kommer, og vi i Tretten Musikkforening har lagt ned mye arbeide på denne konserten i sammen med vår utolig dyktige dirigent Lars Østerholm.

Konserten arrangeres med støtte fra prosjektet ”Drømmekonserten” i regi av Norges Musikkorps Forbund og Norsk Tipping. Norsk Tipping er generalsponsor og støttespiller for Norges Musikkorps Forbund og norske musikkorps.